نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

                                                  

الّذین امنوا و تطمئنّ قلوبهم بذکر الله ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب.
آنها کسانی هستندکه ایمان آورده‌اندودلهایشان به یاد خدا مطمئن و (آرام) است آگاه باشید دلها فقط با یاد خدا آرام می‌گیرد.« رعد،28»
این آیه اوصاف ایمان آورندگان را بیان می‌کند.
چگونه دل با یاد خدا آرام می‌گیرد
همیشه اضطراب و نگرانی یکی از بزرگترین بلاهای زندگی انسانها بوده و هست و عوارض ناشی از آن در زندگی فردی و اجتماعی کاملاً محسوس است.
همیشه آرامش یکی از گمشده‌های مهم بشر بوده و به هر دری می‌زند تا آن را پیدا کند و اگر تلاش و کوشش انسانها را در طول تاریخ برای پیدا کردن آرامش از طرق صحیح و کاذب جمع آوری کنیم خود کتاب بسیار قطوری را تشکیل می‌دهد.
آرامش و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسانها دارد و چیزی نیست که بتوان از آن به آسانی گذشت و به همین دلیل تاکنون کتابهای زیادی نوشته شده که موضوع آنها فقط نگرانی و راه مبارزه با آن و طرز به دست آوردن آرامش است.
تاریخ بشر مملوّ است از صحنه‌های غم انگیزی که انسان برای تحصیل آرامش به هر چیز دست انداخته و در هر وادی گام نهاده و تن به انواع اعتیادها داده است.
ولی قرآن با یک جمله کوتاه و پر مغز مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین راه را نشان داده و می‌فرماید «بدانید که یاد خدا آرامش بخش دلها است.»(نقل از تفسیر نمونه ج 10)

رابطه ایمان با اطمینان قلب
از ظاهر سیاق برمی‌آید که صدر آیه بیان ذیل آیه قبل است، یعنی بیان جمله در (من اناب) است و می‌فهماند انابه همان ایمان و اطمینان قلب است با ذکر خدا البته این از ناحیه عبد است که او را آماده و مستعد می‌سازد برای اینکه مشمول عنایت و عطیه الهیه گردد.
همچنان که فسق و اعراض از حق در طرف ضلالت خود زمینه را آماده برای اضلال خدایی می‌کند و لذا می‌بینیم فرمود (و ما یضل به الا الفاسقین) و با آن گمراه نمی کند مگر تبهکاران را.
و نیز فرمودند:

(فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم و الله لا یهدی القوم الفاسقین)
به سوی باطل میل کردند خداوند هم دلهایشان را گریزان از حق و متمایل به باطل کرد و خدا مردم تبه‌کار را هدایت نمی‌کند.
و ایمان به خدا به صرف این نیست که انسان بداند و درک کند که خدا حق است زیرا مجرد دانستن و درک کردن ملازم با ایمان نیست،‌ بلکه با استکبار و انکار هم می‌سازد همچنان که خودش فرمود:(و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم) آن را انکار کردند در حالی که دلهایشان بدان یقین داشت.
چون می‌دانیم ایمان با انکار نمی‌سازد پس نتیجه می‌گیریم ایمان صرف ادراک نیست بلکه عبارت است از پذیرایی و قبول مخصوصی از ناحیه‌ نفس نسبت به آنچه درک کرده، قبولی که باعث شود نفس در برابر آن ادراک و آثاری را که اقتضاء دارد تسلیم شود و علامت دانستن چنین قبولی این است که سایر قوا و جوارح آدمی نیز آن را قبول کند و مانند خود نفس در برابرش تسلیم شود.
اینجاست که می‌بینیم بسیاری از اشخاص با علم و درک زشتی و پلیدی عملی مع ذلک به آن عمل اعتیاد دارند و نمی‌توانند خود را از آن باز دارند برای همین است که قبح آن را تنها درک کرده‌اند ولی ایمان به آن ندارند و در نتیجه تسلیم درک خود نشدند.
 بعضی دیگر را می‌بینیم که علاوه بر درک، تسلیم هم شده‌اند و بعد از تسلیم توانسته‌اند بدون درنگ دست از آن کار بردارند و این همان ایمان است.
در آیه مورد بحث آن را ایمان و اطمینان قلب نامیده و آن عبارت از این است که آدمی خود را در قبول امر مقبول در امنیت ببیند و قلبش با آن تسکین و آرامش یابد و آن امر در قلبش راه پیدا کند و در آن‌ جایگزین شود بدون اینکه قلب مضطرب و یا روی گردان شود.
از همین جا معلوم می‌شود که جمله (و تطمئن قلوبهم بذکر الله) عطف تفسیری بر جمله: و آمنوا است و در نتیجه می‌فهماند که ایمان به خدا ملازم با اطمینان قلب به وسیله‌ یاد خدا است.
تأثیر یاد خدا بودن
بنابراین هر وقت که دل آدمی به یاد خدا بیفتد اولین اثری که از خود نشان می‌دهد این است که ملتفت مقصودها و تقصیرها و گناهان خود گشته،‌ آن چنان متأثر شود که عکس العملش در جوارح لرزه اندام باشد دومین اثرش این است که متوجه پروردگارش می‌شود که هدف نهائی فطرت اوست و در نتیجه خاطرش سکونت یافته و به یاد او دلش آرامش می‌یابد.
(نقل از تفسیر المیزان ج11)



:: برچسب‌ها: آثار نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره
علت آرامش در نماز توسط دانشمند آمریکایی کشف شد
«رامشاندرن» در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعه‏ای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد…
در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از ۵۰ ثانیه از آغاز نماز آشکار می‏شود.
در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش می‏یابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می‏کند.
همچنین در عکس‏هایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت‏های عادی افزایش پیدا می‏کند و نورون‏های عصبی به صورت نورانی در اشعه‏های دریافتی از مغز به نمایش در می‏آید.
روزنامه “واشنگتن‏پست” در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن می‏کند. روزنامه “ساینس” نیز در شماره گذشته خود با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد.
 
منبع : http://www.irannaz.com/news


:: برچسب‌ها: مقام نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

 

حالات مقام معظم رهبری هنگام عبادت فوق العاده است.ایشان در حال نماز انچنان خاشع است که اگرکسی پشت سر ایشان نماز بخواند،معنویتی در او ایجاد میشود که قابل وصف نیست.

من این حالت را تنها در دو زمان حس کرده ام یکی در ان زمان که پشت سر امام خمینی در قم نماز میخواندیم ودیگری در مسجد الحرام بین حجر الاسود و مقام.

این حالت در ماه مبارک رمضان فوق العاده میشود.ایشان در طول سال دعا و نیایش بسیاری به درگاه خداوند دارند و در ماه مبارک بیشتر به راز و نیاز می پردازند.

حالت ایشان در صلوات شعبانیه دیدنی است.ایشان در کمال متانت و حجب و حیای خاصی کخ مخصوص خود ایشان می باشد-ان را میخوانند و تذکر میدهند که این دعاها خوانده شود.مقام معظم رهبری در طول شبانه روز نها چهار ساعت میخوابند و بقیه ی اوقات را به عبادت  میپردازند.در سفری که اقابه قم داشتند علی رغم حجم زیاد کارها به مسجد جمکران عزیمت نمودند واصبح در ان مسجد به عبادت مشغول شدند.ایشان در تهران نیز هر شب از ساعت 3.30تا سپیده دم به عباد میپردازند.این عبادت و معنویت ایشان برای همه ی ما درس و الگوست.

-------------------------------------------

حجة الاسلام والمسلمین موسوی کاشانی برگرفته از کتاب پرتوی از خورشید

 



:: برچسب‌ها: نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

 

نماز شکسته مخصوص مسافر است.

زمانی که انسان ۸ فرسخ یعنی ۴۴ کیلومتر از شهر خود دور شد نماز وی شکسته می شود.

یعنی تنها نمازهای ۴ رکعتی (نماز ظهر،عصرو عشا) دو رکعتی خوانده می شود مانند نماز صبح. این به طور کلی بود.

اما کلا ۸ شرط برای شکسته خواندن نماز می باشد که از این قرار است:

 

1.آنکه سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد

۲٫ ـ آن که از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باش 

3. آن که در بین راه از قصد خود برنگردد

۴٫ آن که نخواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود بگذرد، یا ده روز یا بیشتر در جایی بماند

۵٫ آن که برای کار حرام سفر نکند

۶٫ آن که از صحرانشینهایی نباشد که در بیابانها گردش می‌کنند و هر جا آب و خوراک برای خود و حشم‌شان پیدا کنند می‌مانند و بعد از چندی به جای دیگر می‌روند.

۷٫ آن که شغل او مسافرت نباشد

۸٫ آن که حد ترحض برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آن جا بماند، به قدری دور شود که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشود.

(ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج۱, ص۷۰۸ الی۷۳۲)



:: برچسب‌ها: انواع نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره
   

حق نماز این است که بدانی نماز حرکت به درگاه الهی است.با نماز در پیشگاه خدامی ایستی.اگر این حقیقت را به هنگام نماز متوجه باشی شایسته است که چونان بنده ای ذلیل چشم دوخته به لطف و رحمت حق بیمناک از کجی اعمال خویش و کیفر پروردگار امیدوار به غفران او و با تضرع و زاری در برابر خدا بایستی و نماز گزاری،چونان کسی که با ارامش و سرافکندگی و تواضع و کرنش به استان سر می ساید و در اعماق وجود با او مناجات داردو ازادی خویش را از بند گناهانش وی طلبد ولا قوة الا باالله

--------------------------------------------------------------------------------

رساله حقوق امام سجاد



:: برچسب‌ها: آداب نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره
نماز مردود

29 یاد بود نماز

 

ممکن است عملی صحیح باشد ولی مورد قبول قرار نگیرد،مثل جنس بی مشتری.

در احادیث،نماز برخی از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب اورده اند از جمله:

1.بی تفاوت ها:امام صادق(ع)نماز کسانی که نسبت به برهنگان و اوارگان جامعه بی تفاوت اند قبول نیست.

2.حرام خواران:پیامبر اکرم(ص):نماز حرام خواران مثل بنای ساختمان بر ریگ است.

3.بی تعهدان در خانه:رسول خدا(ص)نماز زتی که از درامد شوهر بهره مند می شود ولی به مسئولیت الهی خود عمل نمی کند ،پذیرفته نیست.

4.تارکان زکات:در قران در اکثر موارد پرداخت زکات را در کنار برپا داشتن نماز اورده،و در احادیث بسیاری امده که نماز انانکه زکات مال خویش را نمیدهند پذیرفته نمیشود.

روزی رسول خدا(ص) وارد مسجد شد و نه نفر را به جرم اینکه زکات نمیدهند از مسجد بیرون کرد سپس اقامه نماز نمود.اری رابطه با خدا باید در کنار رابطه با محرومان جامعه باشد.

5.افراد لاابالی:نماز کسی که اهل تقوا نیست،یا رکوع و سجودش را در نمازبه طور مطلوب انجام نمی دهد،پذیرفته نیست.

6.حاقن وحاقب:حاقن وحاقب یعنی کسی که بول و غائط خود را نگاه میدارد و بدینوسیله به خود فشاراورده و دچار ضررهای جسمی می شود.این کار علاوه بر زیان برای سلامتی در نماز هم موجب تمرکز فکر می شود و حضور قلب را از بین میبرد.امام صادق(ع):نماز چنین کسانی قبول نمیشود.

7.پیش نماز غیر محبوب:گاهی در مسجدی ممکن است مردم به پیش نمازی علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولی او بخاطر حفظ خود حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند طبیعی است که چنین موردی موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت میشود در روایات نماز جماعت چنین کسانی مردود شده است.

------------------

برگرفته از کتاب پرتویی از اسرار نماز



:: برچسب‌ها: انواع نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

آماده باش

 

زنگ آماده باش به صدا در اومد همه سربازان جمع شدند. انگار اتفاقی افتاده و قراره ازش خبر بدن. هیچ موقع برا کارای عادی آماده باش نمی‌دادن! حتما اتفاق مهمی افتاده!
اینا حرفایی بود که سربازا به همدیگه می‌گفتن. لحظاتی بعد فرمانده پشت تریبون قرار می‌گیره و از سربازاش می‌خواد تا دیر نشده به فکر چاره باشن و با فکر درست و سنجیده جلوی شکست رو بگیرن.


از اونا می‌خواد هر کسی پیشنهادی داره بیان کنه. هر کس یه نظری می‌ده، ولی هیچ کدوم پذیرفته نمی‌شه، تا اینکه یکی از اونا نقشه بهتری می‌کشه و فرمانده به خاطر تیزهوشی و تجربه خوبش ازش تقدیر کرده براش تشویقی می‌نویسه و انجام ماموریت مهم رو بهش محول می‌کنه.
اما خبرمهم: نارل شدن آیه ای از قرآنه که با توصیه به توبه و ترک گناهان و لغزشها، لرزه براندام لشگریان شیطان میاندازه: وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ .....؛ و آنها که وقتى مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا مى‏افتند و براى گناهان خود، طلب آمرزش مى‏کنند- و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟- و بر گناه، اصرار نمى‏ورزند. (سوره آل عمران، آیه 135)
فرمانده: شیطان؛ رییس شیطان ها که دنبال چاره می‌گرده.
نقشه: یکی از اونا می‌گه: من با دعوت آدما از این گناه به اون گناه، اثر آیه رو از بین می‌برم .اما این بهترین راه چاره نیست و پذیرفته نمی‌شه؛ اون یکی پیشنهاد دیگه ای میده، و باز ردّ می‌شه.

وسواس خنّاس با تجربه ترین سرباز می‌گه: بهترین راهش اینه که فرزندان آدم رو با وعده ها و آرزوهای طولانی به گناه آلوده کنیم (به اونا تلقین کنیم وقت برا توبه زیاده)، وقتی گناه کردن کاری کنیم به یاد خدا نباشن و با فراموش کردنش به فکر جبران اشتباهات نبوده و از باگشت به سوی خدا غافل بشن.
تشویقی: شیطان به خاطر راه حل خوب ازش تشکر میکنه و این ماموریت مهم رو تا دنیا هست بهش می‌سپاره.(به نقل ازوسائل الشیعه،ج11،ص353، باب85، ح7).
دوستان آیا وقت اون نیست مایی که غرق لذّت های دنیا و زرق و برق اون شدیم و در گناهان غوطه وریم، به فکر چاره باشیم و از بهترین فرصت فراهم شده در ماه میهمونی خدا، که سفره الهی پهنه استفاده کنیم؟!
آیا مطمئن هستیم فرصت جبران رو در آینده پیدا می‌کنیم؟!
پس بیایید تا دیر نشده به دنبال جبران باشیم. 

 

منبع : http://namaz.parsiblog.com



:: برچسب‌ها: نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

Ashura ، Muharram

دفتر تاریخ باز هم ورق خورد و صفحه ای را که یاد آور بزرگترین حادثه تاریخ بشرى و تاریک ترین بی حرمتی عده ای مسلمان نما در خود ضبط کرده بود مرور کرد؛ حادثه غم انگیزى که نه  تنها دل مسلمانان دین دار را آزرده ساخت بلکه براى همه آزادگان عالم تاسف بار بود.

روزی که آفتاب دین و حقانیت طلوع کرد و با افول خود پرده از چهره زشت کرکس هاى آدم نما برداشت؛ صحنه ای که اشعه روشنی بخش آن نه تنها بر جامعه مسلمانان و بر زمان خاصی سایه افکند، بلکه سالیان سال همه ادیان مختلف و آزادگان عالم را مبهوت خود ساخت و بشریت آن را هر گز فراموش نخواهد کرد.

 

منبع : http://namaz.parsiblog.com/



:: برچسب‌ها: نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

 

 

نیایش سپیده دم

 

پیش از طلوع خورشید 

وقتی سپیده سر زد 

وقتی پرنده‌ی شب 

از بام خانه پر زد 

بر خواستم من از خواب 

رفتم وضو گرفتم 

دست دعا گشودم 

یاری از او گرفتم 

از پشت بام مسجد 

آمد ندای توحید 

بار دگر به دلها 

نور نشاط بخشید 

من جانماز خود را 

آهسته باز کردم 

آنگاه با خدایم 

راز و نیاز کردم



:: برچسب‌ها: شعر نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره

niniweblog.comniniweblog.comniniweblog.com

سپیده زد، سپیده /وقت سحر رسیده

خاموش شده ستاره /صبح اومده دوباره

خروس پر طلایی /با پاهای حنایی

قوقولی قوقو میخونه /تو کوچه و تو خونه

اذان میگن دوباره /از مسجد و مناره

بابام پامیشه از خواب /میره لب حوض اب

می شوید او دست و رو/با اب میگیره وضو

تمیز و پاکیزه باز /میاد سر جا نماز

من هم کنار بابا /نماز می خوانم حالا

29.gif



:: برچسب‌ها: شعر نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1395 | نظرات ()