ماه رمضان نهمين ماه از ماههاي قمري و بهترين ماه سال است. واژه رمضان از ريشه «رمض» و به معني شدت تابش خورشيد بر سنگريزه است. 
می‌گويند چون به هنگام نامگذاري ماه هاي عربي، اين ماه در فصل گرمي تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» ناميده شد، ولي از سوي ديگر، «رمضان» از اسماء الهي است. اين ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌هاي قدر در آن قرار دارد. فضيلت ماه رمضان بسيار زياد و نامحدود است. 
حوادث و رويدادهاي مهم اين ماه

 

وفات حضرت خديجه در دهم رمضان سال دهم بعثت. 
ولادت امام حسن مجتبي عليه السلام نيمه رمضان سال دوم هجرت. 
جنگ بدر در سال دوم هجرت. 
فتح مکه در سال هشتم هجرت. 
مراسم عقد اخوت و پيمان برادري ميان مسلمان، و ايجاد اخوت اسلامي بين پيامبر و امام علي عليه السلام. 
بيعت مردم به وليت‌عهدي امام رضا عليه السلام در سال 201 قمري. 
 فضيلت ماه رمضان:

 

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شريف‌ترين ماه‌هاي سال است. در اين ماه درهاي آسمان و بهشت گشوده و درهاي جهنم بسته می‌شود، و عبادت در يکي از شب‌هاي آن (شب قدر) بهتر از عبادت هزار ماه است.

 

مناسبت‌هاي ماه رمضان

 

روز اول ماه مسجد النبى(ص) دچار آتش سوزى شد روز اول ماه رمضان بنا به نقل «سمهودى مورخ عامه‏» در سال 654 هجرى، مسجد النبى (صلى الله عليه و آله) و حجرات مقدسه آن دچار آتش سوزى شد. اين زمان مصادف با حكومت معتصم عباسى بود، وى دستور داد، بنيان مسجد را دوباره به پاى داشتند.

 

 ولايتعهدى امام رضا(ع) در اول ماه رمضان: از وقايع روز اول ماه رمضان «بنا به نقل شيخ مفيد در مسار الشيعه‏» روز بيعت‏به ولايتعهدى حضرت رضا عليه السلام است.

 

غزوه تبوك يا فاضحه در روز سوم ماه رمضان: غزوه تبوك يا فاضحه از جنگهاى حساس بين مسلمانان و روميان كه در سال نهم هجرى بر پا شد و به صلح انجاميد نيز در روز سوم ماه مبارك رمضان واقع گشت. 

 

وفات حضرت ابوطالب(ع) در روز هفتم: روز هفتم ماه رمضان بنا به نقل شيخ مفيد سال دهم بعثت‏ حضرت ابوطالب عم و يار با وفاى پيامبر (صلى الله عليه و آله) وفات يافت.

 

وفات حضرت خديجه دهم ماه رمضان سال دهم بعثت

 

دوازدهم رمضان حديث مواخاة و عقد برادرى در اسلام: در دوازدهم رمضان، پيامبر (صلى الله عليه و آله) بين اصحاب عقد برادرى خواند، و بين خود و على (عليه السلام) نيز برادرى قرار داد، و با اين عقد اخوت، برادرى و مساوات و برابرى را در اسلام بنيان گذاشت

 

 ولادت امام مجتبى سبط اكبر(ع) در روز پانزدهم ماه سوم هجرت واقع شده است. 

 

وقوع غزوه بدر در 17 يا 19 ماه رمضان

 

فتح مكه در بيستم ماه رمضان اتفاق افتاده است.

 

 شهادت حضرت امير المؤمنين(ع) در بيست و يكم ماه رمضان. يكى از حوادث بزرگ ماه رمضان شهادت مولاى متقيان على (عليه السلام) است.

 

فتح اندلس توسط طارق بن زياد در رمضان سنه 92 فتح اندلس به دست مسلمين به رهبرى طارق بن زياد صورت گرفت و خداوند او را بر «ملك لذريق‏» در كنار نهر (لكة) به پيروزى رسانيد.

 

روز قدس آخرين جمعه ماه رمضان