اخلاق در فضای مجازی
نوشته شده توسط : شب های بی ستاره
 
 

اخلاق در فضای مجازی

اخلاق در فضای مجازی – بارها این جمله را شنیده ایم که عصر، عصر ارتباطات است. در این عصر دیوارهای میان مردم و مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند و همگان می توانند از راه های گوناگون در فضای مجازی به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. اما این تکنولوژی هم نیاز به آسیب شناسی دارد.

اختصاصی ایران هشدار؛ بارها این جمله را شنیده ایم که عصر، عصر ارتباطات است. در این عصر دیوارهای میان مردم و مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند و همگان می توانند از راه های گوناگون در فضای مجازی به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. جزئی ترین خبرها در کم ترین زمان ممکن دورترین مسافت ها را طی می کنند و در میان مردم انتشار می یابند. پیشرفت و رشد رسانه ها نیز سرعت و دامنه انتقال پیام را چندین برابر کرده است. اما این تکنولوژی هم نیاز به آسیب شناسی دارد. از مهم ترین این آسیب ها عواقب ناشی از عدم آموزش فرهنگ استفاده از این رسانه ها در کشور ماست. این فقدان آموزشی در حیطه های گوناگون نتایج خسارت بار عظیمی تا کنون بر جای گذاشته است. به طور مثال توده مردم از خطراتی که ممکن است آنها را تهدید کند خبر ندارند و یا در صورت گرفتار شدن در تله مجرمان سایبری، به علت عدم آشنایی با حقوق خود و عدم شناخت سازمان های مربوط معمولاً راهکار درستی انتخاب نمی کنند و یا گاهی متأسفانه به دلیل عدم آگاهی شایعات را اشاعه می دهند.

ایران هشدار در راستای وظیفه آموزشی و آگاهی بخشی خود چندی پیش مقاله ای با عنوان«ایسنتاگرام یا اینستافریب» منتشر کرد و به یک آسیب شناسی اجمالی از ایسنتاگرام پرداخت که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

اما دغدغه ای که در این گزارش به آن می پردازیم، عدم رعایت اخلاق و آداب اجتماعی در فضای مجازی است. مشکلی که سال هاست فکر و ذهن متخصصان جامعه شناسی را به شدت به خود مشغول کرده است؛ مثلاً حمله به صفحات شخصی افراد معروف در عرصه بین المللی، انتشار فیلم و یا تصاویر تأسف بار از تصادفات افراد مشهور یا لحظه جان دادن آنها، و …حکایت از وجود بیماری در کالبد کاربران رسانه های اجتماعی است. درانتشار این خبرها و واکنش های مربوط به آن، در بیشتر مواقع این اخلاق است که ذبح می شود.

بنابراین، اهمیت موضوع ما را بر آن داشت تا برای روشن تر شدن بحث برای عموم مردم، مقاله ای بسیار مفید و ثمربخش مربوط به این حوزه با نام «تقابلات اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه های اجتماعی: مطالعه موردی تعاملات پیرامون شش رویداد در یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام» را به پیوست در سایت انتشار دهیم.

امید است با خواندن این مطالب هم آگاهی خود را افزایش دهیم و هم در انتقال این آگاهی به دیگران سهیم باشیم تا بتوانیم دست در دست هم به جایگاهی والا در اخلاق که مناسب نام ایرانی است، برسیم.





:: برچسب‌ها: اخلاق در فضای مجازی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: